افزودنی های شبیه ساز پرواز ایکس
افزودنی های شبیه ساز پرواز ایکس

افزودنی های شبیه ساز پرواز ایکس

موتر جت چکونه استارت میخورد

 

 

 


سیستمهای استارت موتور جت همه بر مبنای نیرو دادن به کمپرسور برای شروع چرخه کاری موتور جت بکار میرود.

اصلیترین و عامیانه ترین سیستم استارت موتور جت استفاده از کمپرسور یا start cart است, این موتورهای چهار گوش زرد رنگی (معمولا) بوسیله موتور توربو گاز turbo-gas (شماره 1) هوا را با فشار حدودا 20psi توسط شیلنگ به درون استارتر air turbine starter دمیده میشود, این توربین به نوبه خود گیربوکس (شماره 2) و سپس شفت کمپرسور (شماره 3) را میچرخاند, به تدریج دور کمپرسور بالا میرود, با رسیدن دور موتور به 500rpm فندک های سیستم احتراق ignition box با سرعت ٢-٣ جرقه در ثانیه میزند, در این مرحله پمپهای سوخت با پاشیدن سوخت به جریان هوای محفظه های احتراق combustion chamber (شماره 4) موتور را زنده میکند, با شروع چرخه موتور rpm سریعا بالا میرود و با رسیدن دور موتور به محدوده کار کردن مستقل self sustaining rpm که حدود 3000rpm است کمپرسور خاموش و شیلنگها جدا میشود و در این حین دور موتور تا حدود 5000rpm که دور موتور درجا idle است بالا میرود, در صورت چند موتوره بودن هواپیما یک موتور بدین وسیله استارت میخورد و موتورهای دیگر بوسیله قدرت این موتور از طریق interconnector ها چرخیده و روشن میشود.

از دیگر روشهای غیر معمولتر استفاده از کارتریج های انفجاری است, در مواردی که هواپیما باید سریع روشن شود یا دستگاه کمپرسور در اختیار نباشد از این روش استفاده میشود, خشاب انفجاری بر روی توربین گازی شفت کمپرسور را به حرکت در میآورد که همراه با دود نسبتا زیادی همراه میباشد(عکس چپ), در برخی انواع موتورهای هیدرولیک بمنظور چرخاندن کمپرسور موتور استفاده میشود.

در صورتی که هواپیما در آسمان موتور خود از دست بدهد خلبان برای استارت مجدد هواپیما را وارد دایو کرده تا با استفاده از جریان هوا موجب چرخش ملخ/کمپرسور و استارت مجدد انجین شود.